IELTS SPEAKING PART 3
IELTS Speaking Part 3 — это заключительная часть раздела Speaking, целью которой является оценка вашей способности выражать и обсуждать мнения по различным вопросам связно и бегло.
В этой статье мы рассмотрим основные стратегии подготовки к 3 части, типичные вопросы и советы по тому, как уверенно и эффективно отвечать на них.
Статью для вас подготовил старший методист PROGRESS English School.
Советы по подготовке к Part 1 можете найти в статье «IELTS SPEAKING PART 1», а к Part 2 — «IELTS SPEAKING PART 2».
Посмотреть видео на YouTube: Разговорная практика английского языка для уровней от Elementary до Proficiency.
Альтернативная площадка для просмотра видео (RuTube): Разговорная практика английского языка для уровней от Elementary до Proficiency.
Содержание:
ВСЁ о структуре IELTS Speaking
Перед тем как приступить к подробному разбору 3 части, необходимо вспомнить структуру всего раздела Speaking.
IELTS Speaking состоит из трех частей и проводится в формате устного собеседования с экзаменатором. Общее время, отведенное на эту часть экзамена, составляет от 11 до 14 минут. Давайте рассмотрим каждую часть более подробно:
Part 1: Введение и общие вопросы (4-5 минут)
В первой части экзаменатор и кандидат представляется друг другу. Затем экзаменатор задает вопросы, касающиеся личной информации, такие как:
- Место жительства;
- Семья;
- Работа или учеба;
- Хобби и интересы;
- Путешествия и культура.
Эта часть направлена на то, чтобы кандидаты чувствовали себя комфортно и начали разговор. Вопросы обычно простые и требуют кратких, но четких ответов.
Подробнее об этой части мы говорили в статье «IELTS SPEAKING PART 1».
Part 2: Индивидуальное выступление (3-4 минуты)
Во второй части кандидаты получают карточку с заданием, на которой указана тема и несколько подзадач, которые нужно осветить. У кандидата есть 1 минута на то, чтобы подготовиться к ответу. В это время он может делать заметки для ответа. Затем он должен говорить на заданную тему в течение 1-2 минут.
Темы могут варьироваться от описания человека, которым вы восхищаетесь, до рассказа о важном событии в вашей жизни. Эта часть экзамена позволяет экзаменатору оценить способность кандидата говорить последовательно и структурировано.
Более подробную информацию по этой части можете найти в статье «IELTS SPEAKING PART 2».
Part 3: Дискуссия (4-5 минут)
Третья часть представляет собой более глубокую дискуссию на тему, связанную с темой второй части. Экзаменатор задает более сложные вопросы, которые требуют от кандидата анализа, аргументации и выражения мнений. Например, если во второй части вы говорили о своем любимом фильме, в третьей части могут задать вопросы о влиянии кино на общество или о том, как киноиндустрия меняется в современном мире.
Эта часть экзамена позволяет экзаменатору оценить уровень критического мышления кандидата, его способность формулировать и обосновывать свои мысли.
Если хотите более детально изучить каждую часть раздела Speaking, а также совершенно бесплатно получить полезные материалы по подготовке ко всем частям экзамена IELTS, тогда подписывайтесь на Telegram-канал. Именно там мы делимся самыми актуальными изменениями по экзамену IELTS и ценными советами по подготовке к нему.
Тонкости сдачи IELTS Speaking Part 3
IELTS Speaking Part 3 — это заключительная часть устного экзамена, в которой вам задаются общие вопросы на тему, обсуждаемую во второй части. Эта часть Speaking занимает 4-5 минут и предоставляет возможность продемонстрировать навыки общения на более абстрактные темы, а не только личные аспекты вашей жизни.
Также обратите внимание, что экзаменатор может комментировать ваши ответы и направлять разговор в разные русла, что создает более естественное общение на английском языке.
Хотя вопросы в IELTS Speaking Part 3 могут показаться несложными, не стоит их недооценивать. К тому же, несмотря на простоту вопросов, ваши ответы должны быть развернутыми и содержательными. Это отличная возможность продемонстрировать свои знания английского языка и умение аргументированно выражать мысли.
А для того, чтобы окончательно разобраться в структурировании своих ответов, мы предлагаем вам заглянуть в Telegram-канал разговорного английского, где мы каждый день выкладываем полезные материалы и советы в изучении иностранного языка.
Темы могут варьироваться от социальных вопросов до культурных аспектов и экономических тенденций. Экзаменатор может задавать вопросы об образовании, технологиях, экологии, здоровье, культуре и обществе. Это требует от кандидата способности анализировать и обсуждать более широкие концепции, а не просто делиться личным опытом.
Вот самые популярные темы IELTS Speaking Part 3:
А вот реальный пример задания и ответ на него:
IELTS Speaking Part 3 topic: Eating habits.
- Tell me about the types of food that people eat in your country.
- How are the eating habits now in your country different from eating habits in the past?
- How healthy is your country’s food?
- Why do you think different cultures have different table manners?
- How may eating habits change in the coming decades?
- What aspect of a foreign tradition do you like about their eating habits? Why?
Q. 1. Tell me about the types of food that people eat in your country.
Answer: I guess that it is fair to say we all love to eat, but what we eat largely depends on where we live, and what kinds of foods are available there to consume. For example, where I live, our main foods are steam rice and curries- curries that are made with vegetables, meats and fishes by mixing them with varieties of spices in proper measures. We also eat a lot of “bread” in combination with curries or some sweets that we like.
Of course, the food, which I just mentioned above, are regular day foods for regular occasions. When there is a special occasion, we cook foods like “chicken biriyani” or “mutton biryani” by mixing a certain kind of long-grain rice, such as basmati with a great aromatic flavor, with meats of our choice while adding a mixture of freshly-ground spices in it in order to make the dish even more delicious. Then, there are of course fast foods which we also enjoy eating on a limited scale.
Q. 2. How are the eating habits now in your country different from eating habits in the past?
Answer: Traditionally, in the past, people in my country relied heavily on home-cooked food, such as steam rice, curry and bread along with local fruits and vegetables. But, in the last couple of decades, we have seen that some “not-so” traditional food items (of course, in the context of my country’s food habits) such as pasta, pizza, French fries, burgers and sandwiches, mostly cooked and served at restaurants and fast food places, have also made their ways into the menu of our regular foods. As a result, we are becoming more and more “reliant”, especially in the big cities, on fast food instead of home-cooked food which has ruled our appetite for hundreds of years. We are even ordering for “home delivery” which was almost impossible to imagine even a decade ago!
Q. 3. How healthy is your country’s food?
Answer: There are some people in the world who eat food “purely” because of their nutritional values while there are others who choose to eat their food primarily because of their “awesome taste” and then for their nutritional values secondarily. For better or worse, we fall into the category of “food lovers” . We eat foods primarily because of their “awesome taste”, but luckily the type of foods, which we choose to consume in our country, are not any less healthy.
In fact, the only reason, for which I would say that our food is not always as “healthy” as we would prefer it to be, is that people in my country, in general, like to eat a bit too many spices in their foods purely because of “additional taste and flavor”. But, other than that, I am pretty confident that food in my country is pretty healthy because we boil them and cook them properly.
Q. 4. Why do you think different cultures have different table manners?
Answer: People from different parts of the world with different cultures choose to eat different kinds of food, and therefore, it is only natural that their table manners would be different. For Example, the people in China, Japan and much of East Asia relies heavily on wooden or bamboo-made chopsticks to eat their food, especially rice. And they chose chopsticks because of Confucius who believed that sharp utensils like knives would remind eaters of the gruesome way the meat finally made its way into the bowl.
Chopsticks, on the other hand, had dull ends, thus sparing their users from images of the slaughterhouse. But, the very knives, which got rejected by the people in East Asia on the ground it would remind the “gruesome” image of the slaughterhouse, became the symbol of “aristocracy” at the dinner table in medieval Europe probably because they were and still are used to eating meats and fishes that are usually cut into rather “large pieces” instead of small ones.
In the same way, people in the Arab world, including Iran, and some parts of Africa like to eat by making themselves comfortable on the floors, while eating at homes, in order to uphold one of the many traditions of Prophet Mohammad (peace be upon Him). This “sitting habit” is also practiced because people would feel that their stomach is getting full by eating much less than they would normally like to eat, which is actually in a way healthier than eating on a table.
Q. 5. How may eating habits change in the coming decades?
Answer: I firmly believe that with “globalization” at such a rapid pace, people will actually forget about the “idea” of eating traditional food as we all will start preparing and enjoying all kinds of food from different parts of the world. In fact, I wouldn’t be surprised if we see that each and every country in this world is organizing some kinds of international food festivals or international cooking competition in the coming decades in order to encourage their citizens to change their food habits so that they don’t have to rely on only one certain kind of food to “survive” when there is a “famine” or “drought”.
Besides, I also wouldn’t be surprised if most of the people in different parts of the world stop cooking at home completely because of making fast food available at a very affordable price. However, at the same time, I wouldn’t also be surprised if we see “obesity” becoming an epidemic problem or disease all over the world.
Q. 6. What aspect of a foreign tradition do you like about their eating habits? Why?
Answer: I like pretty much all the traditions with regards to eating habits of all countries and cultures as they all help me to understand and appreciate the “diversities” in our world in a better way. But one particular tradition, which I really like, is the habit of eating fishes by the Japanese people. In fact, fish is featured so much prominently on the Japanese food menu that the average Japanese person consumes more than 154 pounds annually — or about a half pound a day!
The Japanese are so “mad” about eating fish that they collectively consume 12% of the world’s fish while accounting for only 2% of the global population. I like this particular habit because the health benefits of eating fish are just too many to count, and I also happen to enjoy eating fish too much! Besides, who doesn’t know that fresh, cured, smoked, or salted fish, loaded with vitamin A and omega-3 fatty acids, help to protect against various types of cancer!
Какие еще темы и вопросы могут быть в Speaking Part 3
Let’s talk about cities in general
- What are the advantages and disadvantages of living in a big city?
- What changes have you seen in your city in the past 5 years?
- Why do you think many people prefer to live in the city instead of in the country?
- Would you agree that people living in the country have fewer problems than people living in cities?
Reasons for daily travel
- Why do people need to travel every day?
- What problems can people have when they are on their daily journey to work or school for example? Why is this?
- Some people say that daily journeys like these will not be so common in the future. Do you agree or disagree? Why?
Keeping fit and healthy
- What do most people do to keep fit your country?
- How important is it for people to do some regular physical exercise?
Health and modern lifestyles
- Why do some people think that modern lifestyles are not healthy?
- Why do some people choose to lead unhealthy lives?
- Should individuals or governments be responsible for making people lifestyles healthy?
- What could be done to encourage people to live in a healthy way?
Attitudes to newspapers
- In what ways are newspapers better for learning about the news than listening to the radio or watching television?
- Do you think newspapers should be completely free to say whatever they want?
Tastes in reading
- What do people enjoy reading in your country?
- Do you think it is important for people to read a lot? Why (not)?
Public and private lives
- What sort of stories do newspapers and magazines publish about well-known or famous people in your country?
- Do you think the media should be allowed to publish stories about the private lives of public figures?
The importance of gifts
- Do you think that present giving plays an important role in daily life? Why?
- On what occasions do people in your country usually give presents?
- Do people who receive a present usually open it straight away, or do they open it later? Why / Why not?
- What is the role of advertisements in the gifts industry?
Attitudes to education
- How has education changed in your country in the last ten years?
- Is a good education more important to a boy or a girl? Why?
The focus of education
- How well do you think schools prepare young people for working life?
- Do you think schools should teach subjects like art, music and dancing? Why (not)?
Education and technology
- How important is it for schools to have computers for their students?
- Is the Internet a valuable educational tool?
Attitudes to family
- In what ways have families in your country changed in recent years?
- Should husbands and wives have different roles within the family? Why (not)?
Family or friends
- Which are more important to you: your family or your friends?
- What conflicts can arise between a person’s family and a person’s friends?
TV and radio
- In your country, which do people prefer: watching TV or listening to the radio? Why?
- What kind of programmes are most popular?
- Do men and women tend to like the same kind of programmes?
The effects of TV
- Some people think that watching TV can be a negative influence. Would you agree?
- What benefits can TV bring people?
- What programmes will there be in the future?
Friends and friendship
- Is friendship important in your culture?
- Are friends more important than family?
- What are the qualities of a good friend?
Let’s talk about technology in general
- Why do you think so many people want to have the latest technology?
- Why do you think mobile phones are so popular?
- Do you think we are becoming too dependent on technology?
- How has the way people use mobile phones changes over the years?
Главные советы при подготовке IELTS Speaking Part 3
Мы не могли оставить вас без советов при подготовке к 3 части Speaking, поэтому изучайте и применяйте на практике:
- Отвечайте развернуто
Здесь неуместны односложные ответы. В этой части вам, скорее всего, будут задавать вопросы, требующие выражения вашего мнения по определенным темам. Для этого полезно использовать фразы согласия и несогласия, которые помогут вам структурировать свои мысли и сделать ваши ответы более убедительными.
- Старайтесь давать две причины, чтобы обосновать свой ответ
First (First of all) … Second (Also)
Такой подход не только демонстрирует вашу способность к аналитическому мышлению, но и помогает экзаменатору лучше понять вашу позицию.
- Постарайтесь привести пример для обоснования каждой из причин
Иногда может быть трудно вспомнить реальный случай из жизни, который бы подходил под вашу причину. В таких ситуациях не стесняйтесь придумывать пример. Это не обязательно должно быть что-то основанное на реальных событиях — главное, чтобы пример был логичным и соответствовал вашей точке зрения.
- Рассуждайте, говорите о возможных вариантах развития событий, используя такую фразу: …but I’m not sure why that is. Maybe it’s because…
Это не только обогатит ваши ответы, но и продемонстрирует вашу способность к критическому мышлению и анализу, что является важным аспектом успешного выступления на экзамене.
- Используйте модальные глаголы (might / may / can / could / have to…)
Модальные глаголы помогают выразить различные степени уверенности, возможности и обязательности. Использование модальных глаголов делает вашу речь более разнообразной и естественной, а также помогает передать нюансы ваших мыслей.
- Используйте if-предложения
Они позволяют вам обсуждать гипотетические ситуации, выражать предположения и рассуждать о возможных последствиях
- Используйте фразы для выражения мнения, например:
- Если будут вопросы о будущем, то пригодятся следующие фразы:
- Структурируйте свою аргументацию, разделив на несколько частей:
There are two points…
There are four problems…
There are three ways…
- Используйте фразы “филлеры”, чтобы выиграть время и собраться с мыслями:
- В завершении своих рассуждений не лишним будет вставить одно или два заключительных предложения:
- Будьте позитивны и покажите свой оптимистичный настрой
- Учитесь импровизировать
Если вдруг вам действительно нечего сказать, то сформулируйте свой ответ таким образом, чтобы экзаменатор понял, что вы не можете сказать не из-за нехватки разговорных навыков, а действительно не разбираетесь в теме. Но лучше, конечно, включить фантазию на полную. А чтобы подобных казусов не произошло, то развивайте свой лексический запас по темам, в которых вы не сильны, но которые точно могут быть на экзамене.
- Взаимодействуйте с экзаменатором
Если вы не поняли вопрос, то переспросите, попросите уточнить.
Успешная сдача IELTS требует не только глубоких знаний английского языка, но и продуманной подготовки. В школе PROGRESS English School разработан эффективный курс «Подготовка к IELTS», охватывающий все аспекты экзамена: стратегии подготовки, успешные решения задач, разбор типовых заданий с опытными преподавателями и отработку грамматики. Наши студенты демонстрируют повышение результатов на 2-3 балла после прохождения курса, по сравнению с результатами предварительного тестирования.
Советы по подготовке к Part 1 можете найти в статье «IELTS SPEAKING PART 1», а к Part 2 — в «IELTS SPEAKING PART 2».